Tisíckrát démonizovaný warez

„Warez je termín počítačového slangu označující autorská díla, se kterými je nakládáno nelegálně, zejména v rozporu s autorským právem. Slovo bylo vytvořeno z anglického slova wares (zboží, zřejmě v souvislosti se slovem softwares) způsobem tzv. leetspeaku. Podle druhu bývá někdy warez rozdělován na gamez (počítačové hry), appz (aplikace), crackz (cracky) a také moviez (filmy). Nejčastějším způsobem šíření warezu je dnes hlavně Internet. S warezem je spojena dosti výrazná internetová subkultura a slovo warez se kromě označení samotných dat používá i pro tuto kulturu. Lidé, kteří zacházejí s warezem, bývají označováni jako počítačoví piráti. Toto expresivní označení prosazují zejména organizace zastupující zájmy držitelů autorských práv, ale identifikují se s ním i uživatelé warezu.“

Wikipedie

 

„Warez je krádež, je špatný a neobhajuji ho.“

Hráč 0

 

Rozhodl jsem se tentokrát procházet po tenkém ledě. S rozmachem počítačových her se objevil i jeden fenomén zvaný warez. V časech nedávno minulých bylo celkem běžné, že Vám kamarád přinesl na CD nosiči ilegální kopii nějaké hry. Vy pokud jste byli šťastnými majiteli vypalovacího zařízení, udělali jste si vlastní. Kamarád Vám vysvětlil, jak funguje crack a vy jste si zanedlouho pořídili sbírku Vašich ilegálií. Tento mechanismus zestárl a s příchodem gigabytů se zrodil digitální nástupce jménem warez.

Na samém začátku je legální kopie. Vytvoří se první ilegalní a ta se šíří epidemickou rychlostí prostřednictvím internetových úložišť (sharů) až ke konečnému uživateli, který ji stáhne. Vzniká tak mikroklima pro bujení a pučení virtuálních zločinů. Stejně tak vzniká možnost si prostě stáhnout něco, co byste si za legálních okolností nekoupili. Jak uvádím nad článkem, nejsem propagátor warezu, ale ruku na srdce, kdo jej nikdy nevyužil? Já ho samozřejmě využívám také a opravdu nemám nijak velký pocit provinilosti, ba dokonce žádný. Nyní cítím, jak mi praská led pod nohama, ale ještě jsem se nepropadl.

Proměním se v alibistu. Představme si, že vyšla hra, která mě v podstatě zajímá jen okrajově, nehodlám za ni utrácet peníze, protože je raději investuji do něčeho jiného a tak si jí nikdy nekoupím. Příběh skončil. Prodejce nedostal zaplaceno, vývojářský tým jsem nepodpořil. Vraťme se o pár řádků výše a navažme tím, že jsem navštívil své oblíbené warez fórum, kde je hra ke stažení, využil mého oblíbeného warez sharu a přes noc si jí stáhnul. Následuje větvení možných variant důsledků tohoto činu. Hra mě nebaví, hraji ji hodinu, odinstaluji jí a zapomenu. Hra mě baví, užiji si jí (možná i koupím) a těším se na pokračování (možná rovněž zaplatím). Hru doporučím kamarádovi, který si jí koupí (pozn. vlastní zkušenost). Při srovnání varianty, kdy si hru nekoupím a zapomenu s variantami, kdy jí stáhnu a něco se bude dít, nedospěji nikdy k horšímu výsledku. Ono je vlastně jedno, jestli jsem si jí nikdy nekoupil nebo stáhl. Nyní mi popraskal led pod jednou nohou a já se špičkou chodidla propadl.

Zkusím se tedy proměnit na alibistu na druhou. Proč bych měl mít vlastně já, jako konečný uživatel výčitky svědomí. Na prvním místě přeci stojí šiřitel tohoto smogu. Jak je možné, že mám oblíbené warez fórum a oblíbený warez share? Jak je možné, že existují naprosto běžně a dostupně úložiště dat plně terabytů ilegálních souborů? Někomu přeci musí tyto úložiště patřit, někdo je má registrované, někdo prostřednictvím premium sms na nich vydělává? V čem je tedy problém?

Je třeba, abych vychladl. Už jste slyšeli větu „Chleba byste přeci také neukradli.“ Můj názor na tuto věc opět o kus ponoří mou nohu do ledové vody pod proraženou krustou ledu. Já přeci nejdu krást do obchodu nosič v krabičce, tak jako bych ukradl chleba. Neberu zboží z regálu, které následně chybí prodavači, jelikož jsem za něj nezaplatil. Neohrožuji tím sebe ani prodejce, nedojde k potyčce ani hádce, vlastně o tom, krom mě nikdo neví. Dovolím si přilít olej do ohně. Představme si, že existují sklady zboží neznámého původu. Ty sklady pronajímá nějaká osoba, která mě nechá si vzít za poplatek např. 15 Kg zboží (TV, notebooky, mobilní telefony). Ta osoba na tom vydělává a nikdo s tím nemá problém. Policie o těch skladech ví, ale nehodlá je zavřít. Lidé si z nich tu a tam něco vezmou. Kdyby tam byl chleba i ten by si vzali. „Chleba byste přeci také neukradli.“ Já vidím jediný způsob jak tomu zabránit. Zavřít sklady. Druhou možností je, že lidé z těchto skladů nebudou brát věci a raději si je koupí. Problém nastává ve chvíli, kdy zboží ve skaldu je funkční a téměř zdarma, zatímco zboží v obchodech nefunkční a za nemalý finanční obnos. Opět ruku na srdce, komu se nestalo, že s instalací originální hry, vytrhal polovinu porostu své hlavy a snědl ho? Mísí se zde morální kodex s nabídkou trhu, což je dle mého názoru směsí těkavou.

Je načase si vyndat nohu z ledové vody, osušit ji a obrátit stranu mince. Největším problémem warezu je, že nám devalvuje hodnotu herního díla. Čím více stahujete, tím více odsouváte hry na pozici spotřebního materiálu nejnižší kvality. Nevážíte si toho počinu, jeho autorů, práce, které nad ním strávili. Když si domů přinesete krabičku, krásné dílko vonící novotou, rituálně jej otevřete, aby na Vás dýchla atmosféra nového nosiče ve Vaší sbírce, je to jiné, než když rozbalíte třicet souborů rar, aby na Vás baflo jedno ISO. Jste schopni dát hře větší šanci, i když nepřesvědčila oko a mysl hráče na první signální, šetříte si jí a rádi se k ní vrátíte. V druhém rarovém případě, je Vám maximálně líto stažených dat, ale když Vás nechytne, letí velmi rychle do koše vaší plochy. Warez krade vývojářům a společnostem vydávajícím hry zpětnou vazbu. Pravdou je, že se pracuje i se statistikami ilegálně stažených kopií. Ale hry jsou byznys a na co mi je, že je lidé rádi stahují, já za ně chci zaplatit a vydělat.

Opravdu nerad bych se dočkal doby, kdy vývoj a následná nabídka hry na trh, bude tak prodělečná záležitost, protože se veškeré tržby ztratí v propadlišti warezu. Pokud raději stáhnu ilegální kopii hry, která ve mně vyvolává tetelení zamilované školačky, než abych si jí koupil a podpořil ji, je to špatně, velmi špatně. Nerad bych se dočkal doby, kdy budou hry ilegálně dostupné jako porno (jak proboha v době streamu může být ještě výdělečné, kdo za něj platí).

Chce se mi zase procházet po ledu. Napište do nějaké diskuze herního serveru pod recenzi hry „raději warez“. Okamžitě z jedné strany virtuálního křoví vyskočí Robin Hood a z druhého listoví Mirek Dušín. Oba Vás budou lynčovat a nakonec za mohutných zpěvů ukřižují. Na druhé straně si ovšem stačí přečíst příspěvek někoho, kdo pohrdavě vysvětluje kupujícím, že jeho warez verze je daleko lepší a pohodlnější, protože on je prostě borec nakonec. Nepřidal bych se v tomto czsherwoodu ani k jedné skupině. Světlá a temná strana síly patří do Star Wars, tady je problém spíše šedivou záležitostí. Naposledy ruku na srdce. Opravdu v této problematice nemáte alespoň jeden škraloupek, opravdu jste zastánci ryze jedné radikální filozofie? Nebo jsou hráči prostě lidé a tu a tam jdou tomu štěstíčku trochu naproti?

 

„Warez stahoval každý a kdo tvrdí že ne, ten ho stahuje dodnes!“

Hráč 0

 

Přešel jsem po tenkém ledě?

 

Diskusní téma: Tisíckrát démonizovaný warez

Podporování autorů vs warez

Nekra 11.08.2015
Jak píšeš o tom podporování autorů a kvalitě - ono je to taky o tom, kolik z toho budou mít, kolik to stojí a jestli je to kvalitnější než ten warez. Oni se na to kromě autorů nabalují různí další lidi, a jestli třeba z CDčka za 300 Kč z toho má autor 30 Kč (to je spíš u hudby, ale ten princip je dost podobný) tak ho tím jedním CDčkem kupující stejně moc nepodpoří.
Aby to lidi dělali kvůli podporování autorů, tak by bylo třeba ořezat takové ty nabalovače, kteří jim z toho užírají (manažeři, OSA, tvůrci reklam) a ideálně ještě zajistit, aby to bylo kvalitnější než warez.

Co se týče her, tak hraju zadarmo online hry. Když si koupím CDčko (spíš s hudbou než hrou) tak to nedělám v prvé řadě proto, abych podpořil autory, ale protože chci mít hezký CDčko a ne jen soubor v počítači.

Kopírování a krádež rozlišuji, protože krádeží věc zmizí z původního místa. Ale ano, moje ochota za něco platit je závislá na podobě - mnohem raději zaplatím za CDčko s písničkama, než abych tu stejnou částku platil za "pouhé" stažení těch samých písniček, podobně budu ochotnější zaplatit za knížku, než za její elektronickou .pdf nebo .doc verzi - jo, je to v tom, že na CDčko a knížku si můžu sáhnout a vypadá to hezky.

Komentáře je třeba schválit, že se mi nezobrazil?

Re: Podporování autorů vs warez

hrac0 11.08.2015
Ano je mi jasné, že k samotnému autorovi se dostane až poměrně osekaná částka, ale to už já jako kupující neovlivním a i tak ho podporuji. Každopádně souhlasím s tím, že když už kupuji nějakou hru, chci jí mít na hezkém nosiči a ne jen digitálně, je to možná zastaralý názor, ale pocitově si chci prostě něco odnést a hlavně digitální verze se mi ztratí v propadlišti dat jako nic, nosič, pokud nebudu bordelář, tak mi zůstane...
Měl jsi problém s komentářem? Mě se zobrazil normálně bez schválení.

Re: Re: Podporování autorů vs warez

Tom 16.08.2015
Já už to cítím naprosto obráceně. Nosič ti zůstane jen dokud je funkční (lze snadno poškrábat či prostě odejde věkem), dokud ho neztratíš (může se stát), dokud ho vůbec máš kam dát (např. stěhování od rodičů do vlastního může způsobit přehodnocení důležitosti mnoha věcí), dokud ho máš do čeho strčit (mechaniky jsou docela na ústupu) atd.
Digitální kopie ve stylu Steamu či GOG si můžeš stáhnout kdykoliv kdekoliv (kde je internet), stačí jen mít pořád svůj účet.

Tak není to nakonec spíše obráceně - "digitální kopie ti zůstane"?
Přes asi rokem či dvěma jsme na nějakém fóru diskutovali o digitální distribuci her a jeden zarytý příznivce fyzických kopií říkal, že není ochoten dát peníze za něco co si pak musí stáhnout a někde na disku opatrovat. "A co když se pokazí HDD? To si mám pořád dělat zálohy na DVD a hlídat to? To už je lepší přímo mít fyzickou kopii." Prostě nevěděl, že Steam funguje úplně jinak, neznal ho. Někdy mám pocit, jako by takoví lidé ještě pořád existovali.

Re: Re: Re: Podporování autorů vs warez

hrac0 17.08.2015
Tak je to určitě je to věcí názoru a hlavně každý přechod na nový způsob média je vždy otázkou času. Pokud to lidé přijmou, což někdy trvá, tak bude digitálně vše. Já zatím vzhledem k tomu, že nemám dobré zkušenosti se všemi těmi steamy, social cluby a uplay, tak vzhledem k mé výbušné povaze raději volím pěknou krabičku, na kterou se mohu alespoň dívat, když vykážou tyto programy službu... ale jednou až to bude fungovat, rád změním názor.

chleba

hrac0 06.08.2015
Děkuji za příspěvek. Je to dobré rozšíření mé myšlenky a o to víc si ho cením. Souhlasím, že v tržním světě nelze obhajovat ilegální kopie her. Ostatně Tvůj příklad s chlebem je jasný, trh by nenabízel nic, pokud by to šlo zkopírovat a odejít bez zaplacení. Proto jasně zastávám pozici hráče, který podpoří svou hru koupí. Jen mě občas láká ochutnat chleba, který nejím a nekupuji si ho...je to nešvar...o tom, je nakonec i můj článek.

Chleba

Tom 03.08.2015
S tím chlebem jsi to popsal rozumně a smysluplně, ale celé tohle přirovnání poukazuje na jednu věc - hry (filmy, SW...) prostě mají tu obrovskou nevýhodu, že se tímto způsobem ukrást dají a že to pak vyvolává tento zvláštní dojem, že vlastně nevznikla škoda. Mají tu nevýhodu, že prostě jde udělat naprosto zadarmo a bez vedlejších nákladů novou kopii - produkt tím rozmnožit. Když si pak člověk "vezme" tuto novou kopii, má pocit, že vlastně nic neukradl, protože nikomu nic nevzal.
To je vlastnost elektronických médií, nejde tím obhajovat jejich krádež, jakkoliv se to nabízí. Kdybys mohl přijít do obchodu, podívat se na chleba za 25 Kč, vybrat si ho, udělat si okamžitě vlastní kopii a s tou zdarma odejít, bylo by to v pořádku? Kde dostal zaplaceno ten pekař, který originál tvého chleba vymyslel a upekl? Nevykašle se na to s takovou? Čeho budeš pak dělat kopie? A je v pořádku najíst se vždy zdarma? Nefunguje náš svět trochu jinak?

Přidat nový příspěvek